PlayStation 6 – absolutny „grafik-monster”? Nowe przecieki o konsoli Sony

PlayStation 6 od miesięcy budzi emocje wśród graczy, a najnowsze przecieki od znanego leakera Moore’s Law is Dead tylko dolewają oliwy do ognia. Według jego raportu PlayStation 6 ma oferować moc przewyższającą nawet GeForce RTX 5090, czyli aktualnie najmocniejszą kartę graficzną dostępną na rynku PC.

Specyfikacja PlayStation 6 według przecieków

Z przecieków wynika, że konsola ma być oparta na układzie AMD wykonanym w procesie 3 nm. W środku znajdziemy 7–8 rdzeni Zen 6 Compact + 2 rdzenie Zen 6 Low Power, a GPU oparte o architekturę RDNA 5 z 52–54 CU taktowanymi 2,6–3 GHz. Do tego 32–40 GB pamięci GDDR7 na magistrali 160-bit. Całość ma pobierać zaledwie 160 W – czyli znacznie mniej niż topowe karty Nvidii. Dla porównania RTX 5090 potrafi zużyć nawet 600 W, co pokazuje, jak bardzo Sony stawia na energooszczędność.

Ray Tracing jako karta przetargowa

Największy skok wydajności dotyczy Ray Tracingu. Podczas gdy rasteryzacja (klasyczne renderowanie) ma być „tylko” 2–3 razy szybsza niż w PlayStation 5, to Ray Tracing może być nawet 6–12 razy mocniejszy. Przykładem jest gra Alan Wake 2, która w trybie Path Tracing na RX 7900 XTX działa w 4K jedynie w 30 fps. Według wyliczeń, PlayStation 6 mogłaby w podobnym scenariuszu osiągnąć od 60 do 120 fps, czyli poziom nieosiągalny obecnie nawet dla najdroższych kart graficznych.

Czy PlayStation 6 naprawdę przebije pecetowe potwory?

Oczywiście trzeba brać poprawkę na marketingowe wyliczenia. Realny zysk będzie zależał od optymalizacji gier i tego, jak deweloperzy wykorzystają moc konsoli. Już PlayStation 5 Pro miało oferować gigantyczny wzrost Ray Tracingu, a w praktyce w najlepszych tytułach różnice wyniosły około 60–90% w liczbie klatek.

Jednak nawet jeśli rzeczywistość okaże się skromniejsza, PlayStation 6 może być największym skokiem technologicznym w historii konsol Sony. Leaker wspomina także o nowych funkcjach AI, które mogłyby dodatkowo poprawić płynność i jakość obrazu, podobnie jak technologia DLSS w kartach Nvidii.

Czego mogą spodziewać się gracze?

Jeśli doniesienia się potwierdzą, premiera PlayStation 6 będzie prawdziwą rewolucją. Konsola mogłaby zapewnić kinową jakość grafiki w 4K (a może nawet 8K), stabilne 60 fps w najbardziej wymagających produkcjach i ogromny rozwój efektów świetlnych dzięki Ray Tracingowi. Do tego dochodzą plotki o zupełnie nowym designie konsoli i możliwym handheldzie PlayStation 6, który miałby towarzyszyć premierze głównego modelu.

Udostępnij ten artykuł
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze
0
Napisz komentarz do artykułux
Obserwuj nas na Facebooku