Od grudnia 2025 roku Epic Games otwiera nowy rozdział w historii Fortnite. Twórcy map i wysp w UEFN będą mogli sprzedawać własne cyfrowe przedmioty bezpośrednio w swoich projektach. To ruch, który może całkowicie odmienić sposób, w jaki działa ekosystem gry i jak zarabiają na nim niezależni deweloperzy.
Fortnite twórcy zarobią więcej niż dotychczas
Nowa funkcja pozwoli deweloperom tworzyć i sprzedawać cyfrowe przedmioty trwałe i jednorazowe – od unikalnych skinów po elementy gameplayu. Co ważne, w pierwszym roku (od grudnia 2025 do grudnia 2026) cała wartość V-Bucks ze sprzedaży trafi do twórców. W praktyce oznacza to około 74% przychodu (po odjęciu opłat sklepów i platform, które wynoszą średnio 26%).
Od 2027 roku udział spadnie do 50% wartości V-Bucks, czyli około 37% przychodu, a pozostała część zostanie przeznaczona na utrzymanie ekosystemu Fortnite – serwery, moderację i rozwój.
Zmiany w systemie wypłat za zaangażowanie
Epic Games nie zatrzymało się tylko na sprzedaży przedmiotów. Od 1 listopada 2025 r. wprowadzona zostanie nowa formuła wypłat za zaangażowanie. Twórcy, którzy przyciągną nowych lub powracających graczy, dostaną aż 75% ich udziału w puli przez pierwsze sześć miesięcy.
Co więcej, zmienia się sposób mierzenia retencji – teraz będzie liczona osobno dla każdej wyspy, a nie dla całego ekosystemu. To oznacza większą motywację dla twórców, by dbać o swoich graczy.
Sponsored Row i inne nowości
Kolejną dużą nowością będzie Sponsored Row w Discover, czyli możliwość płatnej promocji wysp. Twórcy będą mogli licytować miejsca w tym wierszu, zyskując większą widoczność. Do końca 2026 roku 100% przychodów z reklam trafi z powrotem do puli engagement.
Ponadto Epic wprowadza:
- kampanie w portalu twórców (od 17 listopada 2025),
- Fortnite Creator Communities, które pozwolą twórcom łączyć się z graczami i budować społeczności,
- nowe narzędzia w UEFN, o których Epic mówi, że będą „odblokowywać jeszcze więcej możliwości rozwoju”.
Fortnite zmienia się w platformę dla twórców
Od startu UEFN gracze spędzili ponad 11,2 miliarda godzin na 260 tysiącach wysp stworzonych przez społeczność, co przełożyło się na 722 mln dolarów wypłat dla twórców. Epic podkreśla, że inwestuje w ten segment, nawet jeśli cała firma działała ostatnio na stracie.
To wszystko sprawia, że Fortnite coraz mniej przypomina klasyczną grę battle royale, a coraz bardziej staje się platformą kreatywną, na której zarabiać będą nie tylko Epic Games, ale przede wszystkim twórcy.
Nowa funkcja, dzięki której Fortnite twórcy będą mogli sprzedawać własne przedmioty, to ogromna szansa na rozwój sceny kreatorskiej. Do tego zmiany w systemie wypłat i nowe narzędzia sprawiają, że Fortnite zmierza w stronę bycia prawdziwym metaverse z napędzaną społecznością gospodarką.