gry wideo
gry wideo

Gry wideo w terapii – nowe podejście do chorób neurologicznych

Gry wideo od dawna budzą wiele kontrowersji, a jednym z argumentów przeciwko nim jest ich wpływ na zdrowie psychiczne graczy, szczególnie dzieci i młodzieży. Jednakże, coraz więcej badań potwierdza, że gry wideo mogą być również użytecznym narzędziem w terapii i leczeniu chorób psychicznych.

Gry wideo jako narzędzie terapeutyczne są stosowane od wielu lat, a ich skuteczność była badana w wielu badaniach naukowych. Wyniki tych badań pokazują, że gry wideo mogą pomóc w leczeniu różnych zaburzeń, takich jak choroby afektywne dwubiegunowe, stany lękowe, zaburzenia osobowości czy zaburzenia depresyjne.

Jednym z najważniejszych aspektów gier wideo w terapii jest fakt, że są one w stanie dostarczyć pozytywnych doznań, które z kolei mogą poprawić nastrój pacjenta i zmniejszyć stres. Gry wideo zapewniają również rozrywkę, a to z kolei może zwiększyć motywację do terapii i leczenia.

SPARX
SPARX

Jednym z najbardziej znanych przykładów zastosowania gier wideo w terapii jest gra „SPARX”, stworzona przez zespół naukowców z University of Auckland w Nowej Zelandii. Gra ta została zaprojektowana jako narzędzie terapeutyczne dla młodzieży w wieku od 12 do 19 lat cierpiącej na depresję. „SPARX” to gra oparta na założeniach terapii poznawczo-behawioralnej, która ma na celu nauczyć pacjentów strategii radzenia sobie z negatywnymi myślami i emocjami.

W badaniach przeprowadzonych na grupie młodzieży z depresją, wyniki były imponujące: okazało się, że gra „SPARX” była skuteczna w zmniejszeniu objawów depresji u pacjentów w porównaniu do grupy kontrolnej, która nie grała w tę grę.

SPARX
SPARX

Gry wideo mogą być również stosowane w leczeniu chorób neurologicznych, takich jak choroba Alzheimera czy choroba Parkinsona. Gry te mogą pomóc pacjentom w ćwiczeniu różnych funkcji poznawczych, takich jak pamięć, uwaga, koordynacja ruchowa i szybkość reakcji. W ten sposób gry wideo mogą opóźnić postęp choroby i poprawić jakość życia pacjentów.

Istnieją również gry wideo, które zostały zaprojektowane specjalnie dla dzieci z autyzmem. Gry te są dostosowane do potrzeb dzieci z autyzmem, takich jak ograniczone zainteresowania i trudności w komunikacji społecznej. Gry te mogą pomóc dzieciom w ćwiczeniu umiejętności społecznych i emocjonalnych, a także w zwiększeniu ich zainteresowania światem zewnętrznym.

Istnieją również gry wideo, które pomagają pacjentom cierpiącym na PTSD (zespół stresu pourazowego) w radzeniu sobie z traumą. Gry te umożliwiają pacjentom eksponowanie się na kontrolowany sposób na sytuacje, które wywołują u nich lęk i stres. W ten sposób pacjenci mogą stopniowo zacząć przyswajać sobie te sytuacje i pracować nad swoimi emocjami.

PTSD
PTSD

Wreszcie, gry wideo mogą być również stosowane w opiece paliatywnej. Gry te mogą pomóc w łagodzeniu bólu i innych objawów chorobowych u pacjentów w terminalnym stanie, a także w dostarczaniu rozrywki i relaksu pacjentom.

Mimo że gry wideo mogą być skutecznym narzędziem w terapii, nadal istnieją kontrowersje wokół ich stosowania. Niektórzy badacze argumentują, że gry wideo mogą wprowadzać pewne niebezpieczeństwa, takie jak uzależnienie od gier czy przemoc w grach. Istnieją również obawy, że terapia oparta na grach wideo może zastąpić tradycyjną terapię, co może prowadzić do braku interakcji społecznych między pacjentem a terapeutą.

Mimo tych kontrowersji, coraz więcej badań naukowych wskazuje na to, że gry wideo mogą być skutecznym narzędziem w terapii i leczeniu chorób psychicznych. Gry te mogą pomóc pacjentom w radzeniu sobie z trudnościami emocjonalnymi i poznawczymi, a także poprawić ich jakość życia. Jednocześnie należy pamiętać, że gry wideo nie są jedynym narzędziem terapeutycznym i że ich stosowanie powinno być zawsze uzależnione od indywidualnych potrzeb pacjenta.

Warto również zwrócić uwagę na to, że gry wideo nie są już jedynie formą rozrywki dla dzieci i młodzieży. Wraz z rozwojem technologii i rosnącą popularnością gier, wiele osób dorosłych również znajduje w nich swój sposób na relaks i odpoczynek. Gry wideo stanowią również istotny aspekt kultury popularnej, przyciągając uwagę zarówno twórców, jak i konsumentów sztuki.

Jednym z przykładów rosnącej roli gier wideo w kulturze jest ich obecność na festiwalach filmowych. W ostatnich latach gry wideo coraz częściej pojawiają się na międzynarodowych festiwalach filmowych jako osobna kategoria, a niektóre z najważniejszych nagród przyznawanych są właśnie produkcjom wideo.

Innym przykładem jest rosnąca popularność transmisji na żywo z gier wideo, czyli streamingu. Na platformach takich jak Twitch czy YouTube, gracze transmitują swoje rozgrywki, a widzowie mają możliwość obserwowania ich na żywo oraz komentowania i dyskutowania na czacie. Streaming stał się również źródłem utrzymania dla niektórych profesjonalnych graczy, którzy dzięki swojej popularności i umiejętnościom zarabiają na reklamach oraz donacjach od widzów.

Streaming Youtube

Gry wideo mają również znaczący wpływ na branżę rozrywkową. Według danych Newzoo, globalny rynek gier wideo w 2020 roku osiągnął wartość 159,3 miliarda dolarów i przewidywany jest dalszy jego wzrost w kolejnych latach. Gry wideo stały się więc nie tylko formą rozrywki, ale również ważnym sektorem gospodarki, generującym zyski dla producentów, deweloperów i dystrybutorów.

Gry wideo od dawna przestały być jedynie formą rozrywki dla dzieci i młodzieży. W dzisiejszych czasach stanowią istotny aspekt kultury popularnej, narzędzie terapeutyczne oraz ważny sektor gospodarki. Warto pamiętać, że mimo ich pozytywnych aspektów, nadal istnieją kontrowersje wokół ich stosowania, a ich wpływ na społeczeństwo i jednostki wymaga dalszych badań i analiz.

Trending