PlayStation 6: Sony i AMD ujawniają przełomowe technologie

Sony oficjalnie potwierdziło kierunek, w jakim zmierza przyszłość konsol. Wspólnie z AMD zaprezentowano trzy przełomowe technologie, które staną się fundamentem nadchodzącej PlayStation 6. Mowa o Neural Arrays, Radiance Cores i Universal Compression — rozwiązaniach, które mają nie tylko zwiększyć moc, ale też efektywność systemu nowej generacji.

Project Amethyst – serce PlayStation 6

Pod kryptonimem Project Amethyst kryje się wieloletnia współpraca Sony i AMD. Jej celem jest stworzenie architektury zoptymalizowanej pod uczenie maszynowe i nowoczesne przetwarzanie obrazu oparte o sieci konwolucyjne (CNN). To właśnie te technologie mają umożliwić konsoli PS6 osiągnięcie zupełnie nowego poziomu realizmu i płynności.

Neural Arrays – rewolucja w AI-upscalingu

Pierwszą z nowości są Neural Arrays, czyli inteligentne sieci GPU, które mają usprawnić techniki upscalingu znane z AMD FSR czy Sony PSSR. Dzięki nowej architekturze GPU, jednostki obliczeniowe będą mogły współpracować ze sobą, tworząc „scentralizowany silnik AI”. Efekt? Jeszcze szybsze skalowanie obrazu przy zachowaniu jakości, a nawet lepsze odwzorowanie detali w czasie rzeczywistym.

Radiance Cores – dedykowane jednostki dla ray tracingu

Drugi filar nowej konsoli to Radiance Cores, specjalne bloki sprzętowe dedykowane obliczeniom ray tracingu. Dzięki nim GPU nie będzie musiało jednocześnie obsługiwać renderowania i obliczania promieni świetlnych — co w praktyce zwiększy wydajność, szczególnie w grach z realistycznym oświetleniem i cieniowaniem.

Według architekta systemowego Marka Cerny’ego, takie podejście pozwoli PS6 osiągnąć niespotykany dotąd poziom wizualnego realizmu, a jednocześnie odciążyć CPU.

Universal Compression – więcej mocy przy tej samej pamięci

Trzecia technologia, Universal Compression, ma rozwiązać problem ograniczonej przepustowości pamięci. Nowy system pozwoli na inteligentną kompresję wszystkich typów danych przesyłanych między GPU a pamięcią, co znacząco zwiększy efektywność pracy całego układu.

W skrócie: gry na PlayStation 6 będą mogły wyglądać lepiej i działać szybciej, bez konieczności zwiększania fizycznej pamięci VRAM.

Nie tylko dla PS6

Choć zaprezentowane rozwiązania powstają z myślą o PlayStation 6, AMD planuje udostępnić je także innym producentom sprzętu. Oznacza to, że przyszłe generacje PC, Steam Deck 2 czy mobilne układy GPU również mogą skorzystać z tych innowacji.

Sony i AMD nie tylko budują nową konsolę — tworzą fundamenty dla całej przyszłości gamingu. Jeśli zapowiedzi się potwierdzą, PlayStation 6 może stać się najbardziej zaawansowaną technologicznie konsolą w historii.

Udostępnij ten artykuł
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze
0
Napisz komentarz do artykułux
Obserwuj nas na Facebooku