63 Days – recenzja gry
63 Days to intensywna gra taktyczna czasu rzeczywistego, stworzona przez Destructive Creations, która przenosi graczy do serca wydarzeń Powstania Warszawskiego w 1944 roku. Testując grę na PC, można doświadczyć pełni jej możliwości, choć niestety nie obyło się bez pewnych trudności. Gra jest inspirowana oldschoolowymi tytułami, takimi jak Commandos, ale oferuje bardziej brutalne i realistyczne podejście do walki partyzanckiej.
Historia opowiada o grupie młodych, zdeterminowanych ludzi, którzy postanawiają stanąć do walki z niemieckim okupantem, walcząc o wolność Warszawy. W ciągu tytułowych 63 dni Powstania Warszawskiego, gracze wcielają się w członków ruchu oporu, próbując przetrwać w nieprzyjaznym środowisku, gdzie każda decyzja ma znaczenie. Tytuł skupia się na taktyce, współpracy oraz planowaniu, jednocześnie ukazując trudności, z jakimi mierzyli się uczestnicy powstania.
Klimat jest ciężki i mroczny, oddając desperację oraz bohaterstwo powstańców. Twórcy zadbali o wierne odwzorowanie atmosfery tamtych czasów, co sprawia, że 63 Days jest nie tylko wyzwaniem pod względem strategicznym, ale także emocjonalnym doświadczeniem. Gra została wzbogacona o elementy narracyjne, które przedstawiają tragiczne losy postaci, nadając historii jeszcze większej głębi.
Rozgrywka koncentruje się na połączeniu skradania się, walki i taktycznego planowania. Gracz ma do dyspozycji zespół bohaterów, z których każdy posiada unikalne umiejętności. Można wybierać między skradaniem się a otwartą walką, w zależności od preferowanego stylu gry. Jednak bezmyślne strzelanie rzadko przynosi korzyści – gra jest wymagająca i często zmusza do przemyślenia strategii przed podjęciem działań.
Jednym z głównych wyzwań są skomplikowane sterowanie oraz sztuczna inteligencja przeciwników i sojuszników. Na PC interfejs oferuje nieco więcej kontroli dzięki precyzyjnemu sterowaniu myszą i klawiaturą, co jest znaczącą poprawą w stosunku do wersji konsolowych, gdzie sterowanie bywa nieintuicyjne. Pomimo tego, problemy z pathfindingiem oraz niekiedy chaotyczne zachowanie postaci sprawiają, że gra wymaga cierpliwości i przygotowania na częste ładowanie zapisów.
63 Days to gra, która nie boi się stawiać przed graczami trudnych wyzwań. Odgrywanie roli dowódcy grupy powstańców w warunkach ciągłej presji i zagrożenia jest realistycznym i jednocześnie frustrującym doświadczeniem. Brak możliwości swobodnej zmiany kontrolowanych postaci, ograniczony arsenał broni oraz wyśrubowany poziom trudności sprawiają, że każdy błąd może skończyć się tragicznie.
Świetnie oddana atmosfera miasta w ruinach, szczegółowe odwzorowanie zniszczeń oraz poczucie beznadziei sprawiają, że gra wciąga. Dodatkowo, realistyczne odwzorowanie Warszawy z tamtego okresu oraz dobrze wykonana oprawa audiowizualna potęgują wrażenie immersji. Muzyka, choć nie zawsze zapadająca w pamięć, tworzy odpowiednie tło dla dramatycznych wydarzeń, a głosy postaci dodają realizmu całej historii.
PLUSY:
- + Wciągający i autentyczny klimat Powstania Warszawskiego.
- + Rozbudowana mechanika taktyczna z różnorodnymi misjami.
- + Dobrze zaprojektowane lokacje i szczegółowa grafika.
MINUSY:
- − Problemy z intuicyjnością sterowania i błędy sztucznej inteligencji.
- − Wysoki poziom trudności może zniechęcać mniej doświadczonych graczy.
- − Niekiedy frustrujące błędy techniczne i zbyt częste ładowanie zapisów.
DOBRA 7/10
PODSUMOWANIE: 63 Days to produkcja ambitna, która w interesujący sposób podejmuje tematykę II wojny światowej z perspektywy mniej znanej na arenie międzynarodowej. Mimo że gra zmaga się z problemami związanymi z intuicyjnością sterowania oraz błędami AI, jej fabuła, klimat oraz trudność czynią ją wciągającym doświadczeniem, szczególnie dla fanów gier taktycznych.
Recenzja gry dotyczy wersji na: PC
Grę do recenzji dostarczył wydawca: Destructive Creations
Date:
27 września, 2024